Älmhult, hjärtat av IKEA...

En ny bloggare är född...

534543-1
Älmhult

Nu ska ni få höra om min Älmhultsvecka då 20 personer från hela IKEA-världen träffades i de smålänska skogarna. Vecka 16 it was och jag har inte haft så kul på länge...

I måndags tog jag och ADLO oss upp till Älmhult, spända på vad denna veckan skulle ge oss. Det var mycket mer än vad vi kunnat ana! Väl framme hoppade vi in i bussen som skulle ta oss till Bölsö och Ingvar Kamprads gård! En söt gård i gult och vitt alldeles precis vid sjön Möckeln. Vi installerade oss i stugan utanför huvudbyggnaden och vi fick det sötaste rummet inrett i IKEAs countrystil. Jag är ju ingen Country-älskare egentligen men det passar ju fantastiskt bra där ute på landet. Vita möbler i trä och blommiga tapeter i dova gröna och gräddfärgade toner. Hela huset skrek IKEA och jag bara stortrivdes...

Ingvar Kamprad

Efter föredrag om IKEAs historia och IKEA Supply Chain vankades det mat i huvudbyggnaden. Det pirrade verkligen i magen när jag klev över tröskeln med vetskapen om att Ingvar var hemma. Jag parkerade mina skor sidan om hans trätofflor i hallen och utforskade sedan varenda millimeter på vägen in till köket. Förstår ni? Margareta och Ingvar befann sig ungefär 20 meter från oss hela kvällen, mäktig känsla!

V satte oss till bord i uterummet alldeles intill inomhuspoolen (det var endast denna som faktiskt talade om att det bodde någon här med pengar..) och blev serverade en smarrig kycklinggryta med ris. Efter några glas vin och en massa snack på engelska gick vi ner till oss och fortsatte vår sociala samvaro för att sedan krypa ner under de vita täckena. Jag tror nog att jag somnade med ett stort leende på läpparna och jag drömde säkert om den stora filosofen Ingvar Kamprad...

IKEA-skylt

Dagen därpå åkte vi buss tillbaka till Älmhult och IKEA Värdshus. Hela jäkla Älmhult är BARA IKEA, överallt är där IKEA-byggnader i olika former... Varuhuset, Värdshuset, Kontorshuset, Aktivitetshuset, Centrallagret, IKEA of Sweden, IKANO, Swedwood, Modul, Katalogbyggnaden osv... Älmhult är verkligen IKEA-land! Denna veckas mål var att lära oss mer om Supply Chain och det har vi verkligen gjort. Några föredrag/aktiviteter var bättre och några var sämre, men så är det ju alltid. Att få vara i IKEA of Sweden-byggnaden (IoS) är alltid kul och 3:e våningen är underbar. Där står ALLA artiklarna vi har i sortimentet uppställda och även våra nyheter presenteras där. Det kan inte bli bättre för än IKEA-missbrukare som mig...

IoS

Denna veckan var fantastisk och jag har träffat massor av intressanta och
underbara människor med samma livsstil som mig; IKEA...
Vi lever IKEA, vi andas IKEA och vi tänker IKEA.

Mjölkpallen

IKEA är inte bara ett jobb utan även en livsstil, så det så!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0